Geef ons nog een glaasje 🥴 – 4 stappen om bewuster om te gaan met alcohol

Facebook
Twitter
LinkedIn

Ook al gemerkt dat mensen pas over ware gevoelens kunnen praten als ze enkele glaasjes gedronken hebben? Wat is het nu toch in die alcohol dat maakt dat we losser worden? En wat houdt ons tegen om over onze gevoelens te praten als er geen alcohol is? Heeft het te maken met schaamte? De schaamte te praten over dingen die gevoelig liggen voor ons omdat we bang zijn gekwetst of afgewezen te worden? Of is het teveel rekening houden met wat een ander denkt en de angst willen onderdrukken om afgewezen of niet “goed genoeg” gevonden te worden? De mening van anderen wordt op dat moment overboord gegooid en we voelen ons veel vrijer om onszelf te zijn en te tonen. De vraag is: wie ben je dan en wat toon je aan de mensen? 

Krijgen mensen een verkeerd beeld als ze je in dronken toestand ontmoeten of krijgen ze slechts een deeltje van je persoonlijkheid te zien?

In ieder geval “echt” is het niet. Op deze momenten komen soms ook frustraties naar boven en worden er dingen gezegd die mensen kwetsen zonder dat dit echt de bedoeling is. Andersom kun je ook vanuit die toestand meer geraakt worden door wat er gezegd wordt, omdat je in nuchtere toestand je gevoelens kunt onderdrukken, maar op dat moment niet meer.

Ik heb zo het gevoel dat alcohol gebruikt wordt voor drie dingen: om even te genieten, om je vrijer te voelen en jezelf te durven tonen OF om gevoelens en pijn of een situatie te verdringen waar je in nuchtere toestand niet mee omkan of van wegvlucht. Natuurlijk is het leuk om op een feestje net dat tikkeltje losser te zijn, ook al is het de kunst om ook nuchter “echt” jezelf te durven zijn en ook dat zotte, losse, plezante, soms kinderlijke kantje te tonen. Allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan, want alcohol is in de maatschappij aanvaardbaar en iedereen doet het wel. Dat glaasje wijn bij het eten, dat lekkere pintje na een uurtje sporten, dat glaasje na een zware werkdag, dat dansfeestje met een glaasje in de hand, …

De vraag is: hoe voel jij je de dag erna en hoe zit het met jouw energieniveau? Voor mij geen goede zaak en het duurt even voor die energie weer op een goed level zit. En wanneer ga je over je grenzen? Eentje? Twee? Tien?

1ste stap: bewustwording

Wie bepaalt wanneer het een verslaving is of wordt? 

Stel jezelf eens de vraag: wat brengt alcohol mij? Wat geeft het mij? Wat doet het voor mij? 

Is het om de verlegenheid te onderdrukken en socialer te zijn? Is het om weg te vluchten uit een situatie? Is het om gewoon overal even lak aan te hebben? Is het omdat het dan gemakkelijker is om gevoelens te benoemen en gesprekken op een dieper niveau aan te gaan? Is het omdat het een gewoonte geworden is? Is het om frustraties weg te drinken? Is het een vlucht uit de realiteit?….

En dan vooral voor alcohol kiezen om even te genieten en niet om weg te vluchten om dingen te verdringen of pijn te verdoven. Bewustwording is toch wel een eerste stap. Je bewust worden van de reden waarom je dat glaasje of die glaasjes drinkt of nodig hebt. Is het enkel in het weekend, op een feestje, als je samen bent met vrienden,…. drink je om losser te zijn? Drink je om mensen te durven aanspreken en een praatje te maken? Drink je om weg te vluchten van situaties waarin jij je niet goed voelt en dat gevoel wilt weg drinken? 

2de stap: grenzen kennen en respecteren

Een tweede stap is dan toch echt wel jouw grenzen kennen en respecteren, ongeacht wat de omgeving doet. Ik denk dat vooral de hoeveelheden en de frequentie belangrijk zijn om voor jezelf te bewaken. 

Ben jij je bewust van je grenzen en respecteer je ze ook? Durf je “neen” te zeggen als de anderen blijven drinken? Doe je het omdat het echt “smaakt” en je ervan geniet of is het omdat je in de sfeer zit en gewoon mee wilt doen met de anderen? Een hele moeilijke oefening…

Durf er even bij stil te staan waarom je nu dat glaasje neemt. Is het een gewoonte? En van waar komt die gewoonte? Heb je het echt nodig om je goed te voelen en jezelf te durven tonen? Iedereen zijn eigen keuzes en grenzen en hierin toch wel heel belangrijk om jouw grenzen te stellen, bewust te kiezen voor dat glaasje als jij er zin in hebt en even op die manier wilt genieten, en ook die grenzen te respecteren, ongeacht hoe anderen omgaan met alcohol.

Emoties en gevoelens benoemen is mooi, maar als je dit enkel kunt als er alcohol in je lijf zit, dan is het toch wel nodig om hier even bij stil te staan. Ik ga geen onderzoeken erbij voegen en weet ook niet precies wat alcohol precies doet voor je gezondheid en energie. Niet veel goeds, dat weet ik wel. Been there, done that en natuurlijk regelmatig vliegen we er eens goed in 😉. De dag erna bekopen we het dan en zit mijn energie niet goed. 

3de stap: drink “met mate” 

Vooral de woorden “met mate” en “een evenwicht vinden” komen bij mij naar boven. Met mate een glaasje drinken, genieten van de mensen om je heen en ja, het iets losser zijn en veel lachen en plezier hebben. 

Weten wanneer je kiest om op die manier even te ontspannen en je bewust zijn dat het niet uit noodzaak is of omdat je het nodig hebt om jezelf te durven zijn en tonen of omdat je pijn verdringt of verdrinkt 😉

4de stap: Sta stil en ga aan de slag met de onderliggende pijn of gevoelens

Drinken om niet “te voelen”, maakt je geen gelukkiger mens. Het verdooft even dat gevoel/die pijn, die ongetwijfeld daarna nog heviger terugkomen omdat hij net gezien wil worden. Omdat JIJ gezien, gehoord, geaccepteerd, gewaardeerd, geliefd en begrepen wilt worden. En dat kan alleen door stil te durven staan bij die “gevoelens” en ze te “zien” en te “luisteren” naar wat ze jou willen vertellen, want ze willen alleen maar dat het goed gaat met jou. 

Meestal zit er een pijn onder uit je kindertijd die niets met alcohol te maken heeft. De alcohol is NU enkel een beschermingsmechanisme dat je “onbewust” inschakelt tegen mogelijk overspoelende, emotionele pijn van toen. Sta er even bij stil en ga ermee aan de slag en besef dat je dit niet alleen hoeft te doen en er mensen zijn die je kunnen helpen met die bewustwording en aan de slag te gaan met onderliggende problemen of pijn die wil gezien worden. 

Ik hoop je met deze blog weer inspiratie te hebben gegeven.

Voel je weerstand of heb je vragen bij deze blog en wil je deze graag met me delen, voel je vrij om dit te doen onder de blog of via een kennismakingsgesprek.

Op meer kleur in je leven, 
Ilse Deklippel
Truecolors4u

Ben je klaar om te kiezen voor jezelf en “echte” relaties?

Wil je graag meer zelfvertrouwen en vertrouwen in je relaties met anderen?

Kies je voor de verbinding met jezelf o
m van daaruit te verbinden met de ander?

Kies je voor “echte” relaties met de daarbijhorende goede communicatie?

Wil je weten wat het Singles-traject inhoudt en wil je graag gelijkgestemden ontmoeten?

Aarzel niet en plan een gratis telefoongesprek, video-call of face-to-face gesprek in via deze link:


Reserveer hier je next steps call.

Ik kijk er alvast naar uit!

3 Reacties

  1. Nele Deklippel

    Thanks nichteke, dat was weer interessant om even bij stil te staan. Heb toevallig vanavond een date in Antwerpen… “met mate” is dus de boodschap. Maar ja, ik ben en blijf ne Klippel natuurlijk. 🙂

    1. Ilse Deklippel

      Geniet ervan met “volle” teugen” 😉 knuff

  2. etienne deklippel

    LIEVE DOCHTER

    dat heb je weer eens goed verwoord!
    alcohol – een “goed” glas wijn is ook alcohol –
    maar het is toch zo lekker!!

    overdaad schaadt uiteraard!!

    ik vind je benadering niet betuttelend en dat is al meegenomen

    vader

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0